Amazon zet steeds meer stappen op Nederlandse webwinkelmarkt

0
29

De groei van Amazon zet door, blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers. Ook in Nederland. Onder de rook van Schiphol staat sinds deze maand een gebouw met Amazon-logo’s erop. Het is hier het eerste bezorgcentrum van het bedrijf en een teken dat Amazon steeds meer stappen zet op de Nederlandse webwinkelmarkt.

“Als je wil groeien in een markt, dan heb je logistieke faciliteiten nodig”, zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer van de Nyenrode Universiteit. “Dit is onderdeel van hun groeistrategie. Ze hebben geduld en ondertussen groeien ze gestaag door.”

De groei van Amazon betekent extra concurrentie voor webwinkels. Toch maakt brancheorganisatie Thuiswinkel.org zich daar niet druk om. “De e-commercetaart is ongelooflijk groot, Amazon kan heel goed naast Nederlandse spelers bestaan”, zegt directeur Marlene ten Ham.

Dat consumenten steeds vaker online kopen, zal daarnaast tot zorgen leiden bij sommige fysieke winkeliers, die door de coronacrisis sowieso een zware periode achter de rug hebben.

Hoewel Amazon al sinds 1998 actief is in buurland Duitsland, duurde het tot begin 2020 voordat het bedrijf ook in Nederland serieus wilde uitbreiden, Sindsdien is het voor winkels mogelijk om via het platform van de webwinkelreus hun eigen producten te verkopen.

Amazon kwam op de Duitse markt toen die nog in de kinderschoenen stond. “Daardoor kon het bedrijf daar heel snel dominant worden. In landen waar er meer concurrenten zijn, heeft het ‘t moeilijker,’ zegt Koelemeijer

Nummer 2

Toch doet Amazon het tot nu toe goed op de Nederlandse markt, zegt Soebhaash Dihal, die bij PwC de e-commercesector volgt. “Als je kijkt naar websitebezoeken, dan staat Amazon al gelijk aan Wehkamp en Coolblue. Al is bol.com nog wel duidelijk de grootste.” Bezoekers staan niet gelijk aan verkopen, maar Dihal ziet ook dat de merkbekendheid van het bedrijf enorm is gestegen.

Amazon is op basis van geschatte bezoekersaantallen nummer twee in de Nederlandse markt:

Webshops moeten kijken hoe ze gaan concurreren, zegt de Dihal. “Richten ze zich op een uniek aanbod, platform voor verkopers, service, gespecialiseerde diensten of prijs?”

Amazon onderscheidt zich onder meer via Prime: het ‘bindmiddel’ waarmee klanten allerlei extra opties krijgen. Van series, tot games en een opslagdienst. “Het concurreert op die manier met gamediensten van Microsoft en Google, maar ook met Netflix en Disney+”, zegt Dihal.

Ook noemt Dihal Amazons aanbod op het gebied van slimme speakers die werken met de virtuele assistent Alexa, al spreekt die nog geen Nederlands. “Daarmee krijgt het bedrijf nog meer inzicht in het consumentengedrag.”

Zorgen van de vakbond

De komst van het bezorgcentrum leidde eerder deze maand tot zorgen bij vakbond FNV. “Amazon doet alles om de vakbond buiten de deur te houden”, zegt bestuurder Michiel Al. “Ze halen hun neus op voor ons systeem van afspraken tussen werkgevers en werknemers. Dat is een punt van zorg.”

De FNV vreest praktijken die het van collega-vakbonden in het buitenland hoort, schreef het half juli in een brief aan Amazon. “Van het niet naar het toilet kunnen gaan tot buitensporige werkdruk, van het digitaal volgen van werknemers tot bewust beleid vakbonden buiten de deur te houden.”

Amazon zelf verweert zich tegen alle kritiek. “Veel dingen waar ze om vragen bieden we al aan”, reageert woordvoerder Stephan Eichenseher op de brief. “Medewerkers krijgen een goed salaris. We zorgen voor veilige werkomstandigheden en medewerkers krijgen carri√®rekansen.”

Een terugkerend verhaal is dat medewerkers weinig tijd krijgen voor een sanitaire stop. Ook dat spreekt Eichenseher tegen. “Het feit dat je verhalen herhaalt, maakt ze nog niet waar. Ik heb het aantal wc’s geteld in ons gebouwd bij Schiphol; elke hoek heeft een toilet. Het is gewoon belachelijk om te praten over deze verhalen.”

Bron: NOS.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 − 5 =