Met AR technologie kun je meer dan een nep zonnebril opzetten of een digitale dinosaurus in de huiskamerlaten rondlopen. Toch zijn er nog veel meer augmented reality oplossingen waar onderwijsinstellingen en commerciële bedrijven hun voordeel uit kunnen halen. Voor educatieve en trainingsdoeleinden is AR zeer geschikt, daarnaast maakt augmented reality marketing ook steeds vaker deel uit van een complete marketing strategie. Hoe AR nu al wordt gebruikt op scholen en bijbedrijven lees je op deze pagina.
Augmented reality voor onderwijs
Het staat nog niet vast of virtual reality brillen schadelijk kunnen zijn voor kinderen. Omdat de ogenvan jonge kinderen nog in ontwikkeling zijn, wordt door sommige specialisten beweert dat VR brillen mogelijk gevaar op kunnen leveren voor het zicht. Met augmented reality oplossingen zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn, zeker niet wanneer in plaats van AR brillen standaard smartphones of tablets gebruikt worden. Vanaf de middelbare school zijn zowel VR brillen als AR brillen veilig om te gebruiken.
Gaat augmented reality voor scholen het onderwijs veranderen?
Net zoals digiborden tegenwoordig standaard zijn op school, en tablets steeds vaker ingezet worden om het standaard lesmateriaal aan te vullen, ziet het er naar uit dat AR inderdaad de manier waarop studenten leren zal veranderen. Augmented reality voor scholen kan laagdrempelig worden ingezet op basis van een smartphone en een AR applicatie. Met tablets kunnen groepjes samen werken aan een project. Demogelijkheden nemen dagelijks toe, de augmented reality oplossingen worden ook steeds geavanceerder.
Augmented reality oplossingen op school
- AR voor de basisschool: In het basisonderwijs kunnen bijvoorbeeld tablets op een standaard worden gebruikt. Het beeldscherm dient als venster op de werkelijkheid. Dit kunnen maatwerk AR apps zijn, ook zijn er al diverse AR spellen verkrijgbaar met een educatief element. Zo kun je een virtueel treinspoor in elkaar zetten en een treintje laten rijden. Dit stimuleert ruimtelijk denken en creatief bouwen.
- AR voorde middelbare school: Wanneer de studenten wat ouder zijn kun je AR brillen inzetten. Dit kunnen overigens ook Cardboard AR houders zijn, zo kun je goedkoop aan de slag gaan. Er is bijvoorbeeld een realistische applicatie om een digitale kikker te ontleden. Zo hoeven er geen levende dieren meer gedood te worden voor de biologieles.
- AR voor beroepsonderwijs: Weer een stapje verder kunnen we zowel tablets als AR brillen inzetten. Je kunt bijvoorbeeld een gedetailleerd medisch handboek downloaden met een interactief model van eenmens die je tot op het bot kunt uitkleden. Omdat positiebepaling tegenwoordig op vrijwel ieder AR systeem beschikbaar is, kan de leerling fysiek rond een 3D object heen lopen.
- AR vooronderzoek en ontwikkeling: Het is je misschien al opgevallen dat met name medische applicaties goed scoren in AR.Dat geldt ook voor R&D. Complete naslagwerken worden omgezet naar augmented reality oplossingen. Driedimensionale visuele informatie biedt nieuwe inzichten en kan onderzoek efficiënter maken.
Bij augmented reality voor scholen ligt de focus uiteraard op educatie, bij bedrijven is met name augmented marketing zeer in trek.
Augmented reality voor bedrijven

Voor zowel intern als extern gebruik worden standaard en maatwerk AR applicaties toegepast. In productontwikkeling en prototyping bijvoorbeeld, maar ook bij assemblage en logistiek worden steeds vaker AR brillen ingezet. Je komt AR in alle lagen van het bedrijfsleven tegen.
“You snooze, you lose”
We hebben de laatste jaren veel grote bedrijven over de kop zien gaan, met name in de retail sectorzijn een flink aantal bekende merken gesneuveld. Dit komt meestal omdat ze het belang van online shopping niet op tijd hebben ingezien, maar de tijd staat niet stil. Steeds meer bedrijven organiseren een VR of een AR workshop om te bepalen hoe deze technologieën voordeel kunnen opleveren voor de bedrijfsvoering.
Hoe scholen en bedrijven gebruik kunnen maken van augmented reality marketing
Zowel scholen als bedrijven kunnen baat hebben bij AR marketing, hier zijn enkele voorbeelden:
- Zichtbaarheid merk vergroten: AR functionaliteit spreekt consumenten aan. Zo liet Domino’s Pizza een AR functie in bouwen in de bestel app. De klant kan visueel een pizza samenstellen. Ook scholen kunnen zich profileren als vooruitstrevende onderwijsinstelling, met AR functionaliteit zoals een virtueel meetlint of historische objecten in 3D.
- Marketing op locatie: BMW, Audi, Hyundai, ze hebben allemaal al een virtuele showroom ingericht met digitale versies van de nieuwste automodellen in AR. Perfect voor op een beurs of evenement. Maakvan een presentatie een ontdekkingsreis.
- Marketing op afstand: De Aryzon AR Cardboard is één van de augmented reality oplossingen die betaalbaar is, en ook internationaal ingezet kan worden. Stuur mogelijke internationale studenten of prospects een kartonnen AR bril waar de ontvanger zelf een smartphone in kansteken. Deze brillen kunnen bedrukt worden voor een verhoogde zichtbaarheid als merk of organisatie.
Er zijn volop augmented reality oplossingen voor scholen en bedrijven, die elkaar overlappen en aanvullen. AR educatie is beslist geen kinderspel!