Hoe kan je gezond leven met weinig vrije tijd?

0
173

Je kent het wel: je wilt het liefst gezond eten, sporten en bewust door de dag heen gaan, maar door de drukte is dit gewoon niet mogelijk. Er zitten simpelweg te weinig uren in de dag. Toch wil je wel zo gezond mogelijk leven en het beste uit je dag halen. Want lange werkdagen gaan vaak gepaard met snelle maaltijden en niet veel bewegen, voornamelijk zitten zelfs. Dit is nou niet echt het juiste beeld van een gezonde lifestyle. In dit artikel vind je een aantal tips die je helpen om je drukke leven te combineren met gezonde trekjes.

Plan sport momentjes in

Er wordt vaak gedacht dat je voor een gezond en sportief lichaam 1,5 uur per dag en 3 dagen per week in de sportschool moet staan. Vaak door deze veronderstelling gaan mensen al niet meer naar de sportschool meestal omdat ze het te druk hebben. Maar je kan ook even gemakkelijk een gezond lichaam kweken door thuis oefeningen te doen wanneer jij de tijd er voor hebt. Het draait namelijk niet zo zeer om dure apparaten en een personal trainer die je loopt aan te juichen, maar om consequent zijn. Er zijn serieuze resultaten te behalen wanneer je voor het slapen of net als je wakker wordt 15 minuten besteed aan oefeningen. Zolang je dit maar elke dag of een aantal dagen in de week doet. Dan komen de resultaten vanzelf. Op deze manier hoef je geen grote happen uit je dag te nemen om naar de sportschool te gaan. Online is genoeg inspiratie te vinden over effectieve oefeningen die je gewoon thuis kan doen.

Let op je voeding

Het is gemakkelijk om een snelle hap te pakken wanneer je het erg druk hebt. Deze zijn alleen vrijwel altijd ongezond. Een keer is niet zo erg, maar wanneer dit regelmatig gebeurt zal je merken dat je lichaam dit niet fijn vindt. Gezonde voeding werkt namelijk ook als brandstof waarmee je de dag door komt. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan: let op je voeding. Daarom zijn er ook wat effectieve tips die je gelijk kan toepassen. Neem bijvoorbeeld fruit als ontbijt. Veel mensen met een drukke dag slaan het ontbijt over, echter is dit een erg belangrijke maaltijd, wellicht zelfs de belangrijkste maaltijd van de dag. Fruit is een ideaal snel ontbijt: het voedt je, het is makkelijk mee te nemen en het is makkelijk verteerbaar. In tegenstelling tot een broodje of cracker krijg je fruit behoorlijk makkelijk weg in de ochtend.

Prep je avond eten

Het vroegtijdig voorbereiden van je maaltijden is allang populair bij sporters, maar ik zie geen reden waarom dit niet kan toegepast worden op de normale werkende Nederlander. Het concept is simpel: je kookt in grote hoeveelheden verschillende gezonde maaltijden en verdeeld dit dan over verschillende Tupperware doosjes en maakt hier gebruik van wanneer je wilt. Een idee is bijvoorbeeld, rijst met kip en boontjes, maar er zijn nog veel meer gerechten, denk bijvoorbeeld aan pasta’s. Je neemt dan een keer de tijd om je eten te koken zodat je dat de rest van de week niet meer hoeft te doen. Zo kan je na een lange dag rustig je maaltijd opwarmen en genieten van een lekkere en gezonde maaltijd, in plaats van een snelle ongezonde hap.

Maak gebruik van supplementen

Het gebruik maken van hulpmiddelen is je niks om voor te schamen: ze zijn er niet voor niks. Je kunt bijvoorbeeld je dagelijkse hoeveelheid aan vitamines en mineralen makkelijk aanvullen met supplementen. Dit is ideaal wanneer je net niet aan de gewenste dagelijkse hoeveelheden komt. Klik hier voor meer informatie over het verkrijgen en het nut van aanvullende mineralen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 − zestien =