Heb je net een webshop opgericht, maar komt er nog weinig tot geen verkeer binnen? Dat is een kwestie van tijd mits je de juiste strategie hanteert. Er zijn namelijk verschillende manieren om meer bezoekers naar je webwinkel te krijgen, maar dan moet je deze wel onder de aandacht brengen. Hoe pak je dat aan?
Doelgroep in kaart brengen
Om je webwinkel onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen, moet je wel weten wie je doelgroep is. Welke soort mensen kopen regelmatig producten die jij ook aanbiedt? Zijn dit personen in een bepaalde leeftijdscategorie? Bezitten deze mensen competenties die andere niet hebben? Door dit volledig in kaart te brengen, kan je jouw doelgroep afkaderen en weet je op wie je alle pijlen moet richten.
Wees vindbaar op internet
Wanneer je een webshop hebt, wil je dat mensen je ook kunnen bereiken. In dat kader moet je ervoor zorgen dat je vindbaar bent op internet. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar niet onmogelijk. Daarbij is een doeltreffende SEO strategie nodig waarmee je ervoor kan zorgen dat jouw webshop steeds beter vindbaar wordt voor jouw doelgroep. De meeste mensen zoeken aan de hand van verschillende zoekwoorden naar een bepaald product of dienst. Door deze zoekwoorden toe te passen in je webshop, pakken zoekmachines dit op en beoordelen hoe jouw webshop in elkaar zit en hoe deze keywords zijn verwerkt op de je webpagina’s. Na deze beoordeling geeft de zoekmachine jou het gewenste plekje in de zoekresultaten. Hoe beter je dit doet, hoe hoger je uiteindelijk gaat ranken.
Schrijf doelgerichte teksten
Nu je weet dat zoekwoorden een belangrijk onderdeel vormen van het online gedrag van bezoekers, is de volgende stap het bedenken hoe je deze keywords gaat verwerken in je webshop. De effectiefste manier is door deze woorden in de tekst te verwerken. Deze teksten worden namelijk gelezen door personen die meer informatie willen weten over bepaalde producten of diensten. Door de zoekwoorden natuurlijk en slim in de tekst te verwerken, maak je het mogelijk om terug te worden gevonden in de zoekresultaten. Robots van zoekmachines beoordelen namelijk jouw teksten op kwaliteit, relevantie, woordgebruik en tal van andere zaken. Hoe beter je dit doet, des te groter de kans dat je hoge positioneringen zal krijgen.
Bouw online aan je autoriteit
Een belangrijk onderdeel om online vindbaar te zijn op het internet is door middel van autoriteit. Je kunt een hele mooie webshop hebben laten maken, pakkende webteksten hebben gemaakt en een fraai design hebben gecreëerd, maar zonder autoriteit ga je niet worden gevonden. Daarom moet je er alles aan doen om door middel van verwijzende backlinks, social media berichten en andere manieren aan jouw autoriteit te komen. Webshops met veel autoriteit zijn ook veelal terug te vinden aan de top van de zoekresultaten. Hier wil jij toch ook staan?