‘Huawei kon gesprekken KPN-klanten afluisteren’

0
6

Het Chinese technologiebedrijf Huawei had in het verleden vrije toegang tot het netwerk van KPN en kon alle gesprekken afluisteren. Dat meldt de Volkskrant op basis van een geheim rapport uit 2010 dat de krant in handen heeft.

Volgens de krant kon Huawei in die tijd ongecontroleerd mobiele nummers van de telecomprovider afluisteren. Daaronder waren ook de toestellen van toenmalig premier Balkenende, verschillende ministers en van Chinese dissidenten. Verder wist Huawei welke nummers werden afgetapt door politie en inlichtingendiensten.

KPN zegt in een reactie geen aanwijzingen te hebben dat er is afgeluisterd of dat er klantgegevens zijn gestolen.

KPN maakte in 2009 gebruik van de technologie van Huawei. Op het toenmalige hoofdkantoor in Den Haag werkten zes Chinese werknemers van het bedrijf. In dat jaar vroeg de telecomprovider aan onderzoekers van Capgemini om een analyse te maken van eventuele risico’s die kleven aan Huawei en hoe het Chinese bedrijf zich gedroeg binnen KPN. De binnenlandse veiligheidsdienst AIVD had KPN al diverse keren gewaarschuwd voor het risico van spionage door Huawei.

De conclusies bleken zo alarmerend dat het interne rapport geheim werd gehouden. “Het voortbestaan van KPN Mobiel is ernstig in gevaar omdat mogelijk vergunningen worden ingetrokken of overheid en bedrijfsleven hun vertrouwen in KPN opzeggen indien bekend wordt dat de Chinese overheid ongecontroleerd mobiele KPN-nummers kan afluisteren en het netwerk kan platleggen”, citeert de Volkskrant het rapport. Destijds telde het mobiele netwerk van KPN 6,5 miljoen abonnees.

Ongeautoriseerd toegang vanuit China

In het rapport van Capgemini stond dat Huawei-personeel zowel binnen KPN-gebouwen als vanuit China in staat was om ongeautoriseerd, ongecontroleerd en ongelimiteerd mobiele nummers van KPN af te luisteren. Het bedrijf verschafte zich vanuit China ongeautoriseerd toegang tot het hart van het mobiele netwerk. Hoe vaak dat gebeurde is niet duidelijk, omdat dat nergens werd bijgehouden.

KPN laat vanochtend aan de NOS weten dat nooit is vastgesteld dat er door Huawei klantgegevens zijn ontvreemd uit het netwerk of de klantsystemen, of dat er is afgeluisterd.

Afgezien van uitbesteding

KPN besloot op basis van het Capgemini-rapport wel om af te zien van de uitbesteding van het volledige onderhoud van het mobiele kernnetwerk. Het telecombedrijf doet tot op de dag van vandaag het onderhoud van zijn mobiele kernnetwerk zelf, met hulp van westerse leveranciers. Om de risico’s in de systemen van het netwerk aan te pakken, voerde KPN naar eigen zeggen een verbeterplan uit.

Huawei Nederland ontkent tegenover de krant dat het gegevens heeft onttrokken aan het KPN-netwerk. De Volkskrant meldde vorige maand al dat het Chinese bedrijf ook onbeperkt toegang had tot de klantgegevens van KPN-dochter Telfort.

Tegen de krant wil de AIVD niet reageren op de vraag of er maatregelen zijn genomen om ministerstelefoons te beveiligen.

Bron: NOS.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

achttien + 18 =