Mag ik je volgen op internet? iPhone-apps moeten dit voortaan vragen

0
10

Het is een simpele vraag met potentieel grote gevolgen. Met de komst van een nieuwe softwareversie (iOS 14.5) voor iPhones, iPads en de iPod Touch, moeten apps gebruikers toestemming vragen om ze te mogen volgen in andere apps en sites. Dat leidt al maanden tot onrust in de advertentiewereld.

De belangen zijn groot: de wereldwijde digitale advertentiemarkt is volgens onderzoeksbureau eMarketer dit jaar goed voor bijna 390 miljard dollar. Volgens Amerikaanse media komt de software-update vandaag uit. Apple Benelux kon dit niet bevestigen.

Het gaat om apps die (deels) afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Zij moeten een melding tonen met de vraag: “Sta [naam van de app] toe om je activiteiten te volgen bij apps en websites van andere bedrijven.” Een positieve ontwikkeling, reageert hoogleraar ict & privacyrecht Frederik Zuiderveen Borgesius (RU). “Gebruikers krijgen nu meer controle over hun privacy.”

Angst voor massale afwijzing

Wie instemt, staat het de app toe een beter profiel van iemand op te bouwen, doordat de gebruiker ook elders op het internet wordt gevolgd. Maar de vrees in de advertentiewereld is dat gebruikers massaal ‘nee’ zullen zeggen. Dat kan gevolgen hebben voor apps die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Als zij minder data krijgen, zijn die advertenties minder waard.

De Nederlandse Bond van Adverteerders verwacht dat de maatregel gaat leiden tot een verschuiving in budgetten. Android-apps en desktop worden interessanter, verwacht directeur Henriƫtte van Swinderen.

Klacht tegen Apple

Vandaag hebben negen industrieorganisaties, die onder meer de Duitse uitgever Axel Springer en Facebook vertegenwoordigen, bij de Duitse concurrentiewaakhond een klacht ingediend tegen Apple vanwege de privacymaatregel. De organisaties verwachten een daling van 60 procent in omzet voor app-ontwikkelaars, schrijft de Financial Times.

Marktplaats heeft iOS-gebruikers vandaag een mail gestuurd met de vraag om ja te zeggen als zij de melding krijgen. Het handelsplatform waarschuwt dat het anders de app misschien niet gratis kan houden. In een reactie geeft het bedrijf aan te hopen door “proactief te informeren” dat veel gebruikers alsnog toestemming zullen geven.

Tegelijkertijd wordt de positie van Facebook en Google juist sterker door deze maatregel, verwacht Zuiderveen Borgesius. “Die bedrijven weten namelijk heel veel over mensen en kunnen die kennis gebruiken voor gerichte advertenties, ook als het lastiger wordt het surfgedrag van mensen te volgen via andere sites en apps.” Hij denkt dat de twee advertentiegiganten alleen maar groter zullen worden.

Van alle partijen heeft Facebook zich de afgelopen maanden het luidruchtigst opgesteld. Vorig najaar plaatste het bedrijf twee keer in korte tijd paginagrote advertenties in internationale kranten om naar eigen zeggen in de bres te springen voor kleine ondernemers, die hieronder te lijden zouden krijgen.

Apple trekt er zich niks van aan. De maatregel past perfect binnen het imago dat het bedrijf zo graag heeft: een hoeder van de privacy.

Topman Tim Cook verdedigde de keuze eerder deze maand in een podcast van techjournalist Kara Swisher. “Het enige wat we hier doen, is de gebruiker een keuze geven om wel of niet gevolgd te worden. Ik ben geschokt dat er zoveel weerstand tegen is. Hoe kun je hier tegen zijn?”

Daarnaast zegt Cook dat digitaal adverteren mogelijk is zonder dat je mensen hoeft te volgen als ze niet weten dat dit gebeurt. “Ik denk dat de tijd dit zal bewijzen.”

Niet alleen op bedrijfsniveau staan Facebook en Apple lijnrecht tegenover elkaar. De relatie tussen de twee topmannen, Mark Zuckerberg en Tim Cook, is de afgelopen jaren volgens The New York Times verslechterd. Dit is gebeurd in een tijd waarin privacy een steeds belangrijker verkoopargument werd voor Apple, terwijl Facebook de afgelopen jaren te maken had met privacyschandalen.

Meer advertenties in de App Store

Pikant is daarnaast dat Apple tegelijkertijd volgens bronnen van de Financial Times op het punt staat om zelf meer met advertenties te gaan doen. Het bedrijf wil in de App Store-app betaalde suggesties gaan plaatsen. Om die manier wil het bedrijf zijn positie in de online advertentiemarkt, die nu grotendeels wordt gedomineerd door Facebook en Google, versterken.

Het bedrijf zou met advertenties nu jaarlijks 2 miljard dollar verdienen. Dit is nog geen procent van de totale jaaromzet van het bedrijf in 2020 (die was 280 miljard dollar).

Bron: NOS.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

13 − 4 =