Nepwinkels op sociale media lichten steeds meer consumenten op

38

Mensen kopen steeds vaker allerlei dingen via sociale media. Dit verschilt van kleding en make-up tot technische producten. Echter gaat dit niet zonder risico’s, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Vorig jaar bedroeg de schade door oplichting bijna vijf miljoen euro. Daarom begint de ACM een campagne waarin ze consumenten waarschuwen voor nepwinkels.

De ACM kreeg honderden klachten binnen, over o.a. aankopen die niet bezorgd worden,
namaakproducten of producten die in het echt anders zijn dan op de foto. Als voorbeeld
noemt directeur Evert Jan Hummelen een jong meisje die een make-up set zag voor een
paar euro. “Die ziet daar een prachtig plaatje van een opgemaakt model. Ze gaat daarop in, maakt geld over en krijgt daarvoor terug een mascara-potlood en een puntenslijper, voor een bedrag dat dat echt niet waard is.”

Vervolgens blijkt de afzender niet te traceren zijn. “Dat is heel ingewikkeld. Je gaat kijken
met wie je eigenlijk zaken hebt gedaan en er is dan geen contactmogelijkheid. Er is geen
webpagina, telefoonnummer of e-mailadres waar je kan klagen over je product. Je geld ben je dan kwijt.”

Tips voor consumenten

– Check reviews van andere kopers
– Betaal achteraf of met geld terug-garantie
– Zoek uit of er een manier is om contact op te nemen met de webshop

De ACM wil mensen bewust maken van dit soort risico’s door middel van online video’s en
radioreclames. “Het is een groeiend fenomeen en we willen voorkomen dat in de toekomst
nog meer mensen de dupe worden.”

Volgens Hummelen is het makkelijk om via sociale media iemand op te lichten. “Het gevaar
is dat je op dat moment niet per se bezig bent om iets te kopen, en dan word je ineens toch geconfronteerd met een op jou gerichte aanbieding. De verleiding is dan groot en je bent minder bedacht op risico’s.”

De ACM adviseert om goed in de gaten te houden met wie je zaken doet, door bijvoorbeeld
een contactnummer te vinden of reviews van andere klanten te lezen. Ook helpt het om te
betalen met een creditcard of achteraf te betalen. Dan is er altijd een mogelijkheid om je
geld terug te krijgen.

Bron: nos.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

vier + 17 =