Nu zelfs dagelijkse soap op TikTok: gebruikers worden ouder en platform volwassener

0
102

TikTok is in de ogen van veel mensen nog bedoeld voor kinderen. Maar het socialemediaplatform wordt volwassen. Gebruikers in Nederland worden ouder, blijkt uit recent onderzoek. En de video’s die voor het platform gemaakt worden veranderen mee.

Een van de succesfactoren van het platform is dat het algoritme snel doorheeft wat voor video’s jij als gebruiker graag wil zien. Daardoor maakt TikTok wereldwijd een enorme groei door. In totaal zijn er nu ongeveer een miljard gebruikers.

Ook in ons land is de weg omhoog razendsnel ingezet: TikTok is in Nederland van 1,7 miljoen gebruikers in 2021 naar 3 miljoen gebruikers in 2022 gegroeid, blijkt uit een jaarlijks onderzoek naar het gebruik van sociale media door Newcom.

“Het is al even geleden dat een platform deze stijging in zo’n korte tijd heeft meegemaakt”, zegt Hans Hoekstra van Newcom. “Bij de groep onder de 15 jaar oud is een punt van verzadiging bereikt. Daar zit de groei niet meer. Die zit nu voor een groot deel bij twintigers, maar er is ook een flinke groei gaande bij dertigers en in de groep 40+.”

Met de komst van de oudere generatie verandert ook wat er op het platform te zien is, zegt Joey Scheufler, eigenaar van een agentschap voor TikTokkers en producent van Morgen Voor Jou, een nieuwe dagelijkse soap op TikTok. “Je ziet dat het platform volwassen aan het worden is. Gebruikers worden ouder, en die hebben behoefte aan andere content. Die hoeven de dansjes en het playbacken van de jonge generatie niet te zien.”

De serie is ruim een week geleden begonnen en heeft nu dagelijks ruim 100.000 kijkers. “Dat is te danken aan het algoritme”, zegt Scheufler. Een grote reclamecampagne is er bij de start niet geweest.

De afleveringen van Morgen Voor Jou zijn met een minuut ultrakort, maar verder is het een soapserie zoals je die van de televisie kent. Ook de cast, met bijvoorbeeld Kasper van Kooten, is deels bekend van het ‘oude’ medium. “Verder zetten we ook in op TikTokkers en opkomende acteurs.” Het kijkerspubliek noemt hij opvallend oud. “Wij rekenden vooraf op kijkers van 18 tot 25 jaar. Nu zien we dat het vooral vrouwen van 25 tot 35 zijn en een groep van 35+. Het traditionele soappubliek kijkt naar ons.”

Groei is ‘insane’

Iemand die dagelijks merkt dat TikTok de afgelopen jaren meer aandacht vraagt van kijkers is influencer Jeremy Frieser. Hij is zo’n tien jaar actief op YouTube. Het heeft lang geduurd voordat hij daar op de inmiddels ruim 740.000 abonnees uitkwam. Op TikTok heeft hij in korte tijd meer dan 800.000 volgers getrokken. “Dat is echt insane.”

Zelf ziet hij de video’s op het platform niet ‘volwassener’ worden. “Ik zag zelf bijvoorbeeld door het algoritme al nooit video’s van kinderen. Ik zie wel dat er meer celebrity’s op het platform zitten. Nu zie je bijvoorbeeld ook acteurs, zangers en muzikanten die video’s maken.”

Ook anders aan TikTok is dat er nog geen groot verdienmodel is voor makers. Advertentie-inkomsten gaan vrijwel volledig naar TikTok. Influencers kunnen wel gesponsorde video’s maken en kijkers kunnen doneren als iemand een livestream start. Voor veel makers is dit echter nog geen vetpot.

Voor Frieser levert het platform daarom ook nog niet veel op. Hij ziet zijn aanwezigheid op TikTok meer als etalage voor wat hij op YouTube en andere sociale netwerken doet. Een groot nadeel vindt hij dat niet, hij is vooral erg enthousiast over TikTok. “Iedereen kan binnen een dag viral gaan, ook als je geen volgers hebt. Dat is echt de magie van het algoritme.”

Er zijn veel vragen over de privacy van TikTok-gebruikers. NOS Stories maakte hier deze video over:

Bron: NOS.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

zestien − twee =