Virtual reality ontwikkelt zich door in 2019

190

Vanaf het moment dat Oculus VR het boegbeeld werd van succesvol campagne voeren op Kickstarter, is de media sceptisch geweest over het succes van VR. Iedereen die denkt dat de hype nu wel zo’n beetje over is, realiseert zich niet dat virtual reality maken erg ingewikkeld is. Deze sector is continue in beweging en lijkt zich dagelijkste vernieuwen. Wie denkt dat VR stagneert heeft blijkbaar niet opgelet, 2018heeft veel nieuws gebracht waar we in 2019 van gaan profiteren. Zo maakt virtual reality voor B2B een opmars, een virtuele tour maken is al een must voor makelaars en de toerisme sector, daarnaast zullen VR brillen de overstap maken naar het grote publiek. Hoe gaat VR zich verder ontwikkelen in 2019, wie zijn de verliezers en wat doen de winnaars beter dan de rest?

Verkoop van VR brillen in de lift

Zowel VR als AR brillen hebben een groei doorgemaakt in 2018, deze trend zal doorzetten in 2019. We moeten overigens niet alleen naar de aantallen kijken, het is juist de segmentatie waaruit blijkt waar virtual reality naartoe gaat. Dat wordt direct duidelijk als we naar de verliezers en de winnaars kijken.

De verliezers

High-end en low-end VR hebben een klap gehad. Het is niet zo verbazingwekkend dat de dominantie van deGoogle Cardboard eindelijk voorbij lijkt te zijn. Hoewel er nog steeds veel kartonnen VR brillen verscheept worden, is het vooral een promotie artikel geworden en niet meer een product dat mensen zelf kopen. Daarmee is het eenInteressant product voor marketing en virtual reality B2B, maar van minder belang voor de algehele sector. Ook Samsung lijkt de populaire Gear VR vergetente zijn, tijdens de laatste grote presentatie van Samsung werd de Gear VR niet eens genoemd.

Aan de andere kant zien we ook de verkoop van de luxe headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive dalen. De “early adaptors” hebben al een VR headset, en het grote publiek is niet bereid met kabels en gaming PC’s aan de slag te gaan. Ook hier neemt het bedrijfsleven het stokje over van de consument. Premium VR ervaringen scoren enorm goed op beurzen en tijdens events. Weer een overwinning van virtual reality voor B2B. Maar we hebben het nog over de verliezers. Zo is de toekomstvoor de high-end headset StarVR onzeker nu investeerders achter Starbreeze onder arrest staan. Waarom gaat het dan toch goed met VR?

De winnaars

Toen Facebook de startupOculus VR overnam in 2014 was het onduidelijk wat de plannen van Mark Zuckerberg waren met dit merk. De juridische perikelen maakten het er niet beter op. Met de introductie van de Oculus Go wordt duidelijk in welke richtingFacebook zich begeeft, en de markt reageert positief. Standalone virtual reality met een kwaliteit die ligt op het niveau van de Gear VR, maar dan zonder luxe smartphone. De Go en de Chinese versie Mi VR van Xiaomi (die ook deGo produceert voor het Westen) scoren enorm goed dankzij een scherpe prijs en een gebruiksvriendelijk design. In 2019 komt daar ook nog de Oculus Quest bij, eveneens een standalone maar dan met 6DoF beweging voor een (bijna) room scale ervaring zonder losse trackers. De Quest is het resultaat van het Santa Cruz prototype dat al enkele jaren geleden bekend werd gemaakt. De Vive Focus is een soortgelijk apparaat, maar die leunt teveel op Google Daydream om echt door te breken. De toekomst is draadloos, dat lijkt wel duidelijk. Een ander succesverhaal is de PSVR, die naast de Go aan de top staat van beste verkopendeVR headsets. Dit is overigens een PlayStation accessoire, het is geen standalone headset.

Ook de populaire virtual reality tour biedt veel mogelijkheden. Steeds meer bedrijven laten virtual reality maken voor presentaties op beurzen aan consumenten, maar ook zeker voor andere bedrijven. Virtual reality voor B2B is booming, met een flitsende 360virtuele tour maak je als ondernemer in een kwestie van minuten duidelijk watje normaal gesproken uren kost vanaf een podium. Ook hierbij helpen de standalone VR brillen enorm, zo kun je een zaal vol klanten of contacten tegelijkertijd dezelfde 360 virtuele tour laten zien. Dit zal met name interessant zijn voor de verhuur van VR apparatuur en begeleiding tijdens evenementen. Want hoe eenvoudig de apparatuur ook mag werken, voor grootschalige events is professionele begeleiding onmisbaar.

Virtual Reality in 2019

Virtual reality maken is nog nooit zo’n interessante uitdaging geweest, na de Google Cardboard maakt de consument de stap naar het middensegment met VR headsets als de Go en Quest. Bedrijven bevinden zich juist aan de uiteinden van het spectrum. Enerzijds metCardboards die gratis worden verspreid als promotieartikel, en high-end VR anderzijds voor virtual reality B2B presentaties of events zoals beurzen. Naast de groei van VR in 2018 is het vooral de focus op drie segmenten die het succes in 2019 zal bepalen. De tijd van experimenteren is voorbij, nu wordt het tijd om te oogsten.

Lees hier meer over een virtual 360tour

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

1 × vijf =